Sunday, March 25, 2012

Deadline Checklist ( သတင္းအျပီးမသတ္ခင္ စစ္ေဆးရန္ အခ်က္မ်ား)

             
v  Accuracy ( တိက်ေသခ်မႈ)
v  သင္၏ သတင္းႏွင့္ပတ္သက္ေသာ အခ်က္အလက္မ်ား အေခၚအေ၀ၚမ်ား ၊ အမည္နာမမ်ားကုိ ေနာက္ထပ္ ေသခ်ာစြာ စစ္ေဆးျပီးပါျပီလား။
v  ေန႕စြဲမ်ား ၊ အခ်ိန္မ်ား၊ ေနရာေဒသႏွင့္ အျဖစ္အပ်က္မ်ား မွန္ကန္ပါျပီလား။
v  မိမိသတင္းထဲတြင္ ပါ၀င္ေသာ အီးလ္ေမးလိပ္စာ ၊ ၀က္ဆုိက္ လိပ္စာမ်ား စသည့္တုိ႕သည္ သင္သတင္းထုတ္ျပန္ခ်ိန္အထိ ဆက္သြယ္ေခၚယူႏုိင္ျခင္းရွိမရွိ စစ္ေဆးျပီးပါျပီလား။
v  မိမိေမးျမန္းထားသူမ်ား ရာထူးတာ၀န္မ်ား အဖြဲ႕အစည္းမ်ား မွန္မမွန္ စစ္ေဆးျပီးပါျပီလား။
v  အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေရးသားထားေသာ အမည္မ်ားပါ၀င္လွ်င္ စာလုံးေပါင္းမ်ား မွန္မမွန္ စစ္ေဆးျပီးပါျပီလား။
v  မိမိထည့္သြင္းေဖာ္ျပမည့္ အခ်က္အလက္မ်ားသည္ သတင္းႏွင့္အမွန္ဆီေလ်ာ္ျခင္းရွိမရွိ ၊ ရာခုိင္ႏႈန္း ၊ ကိန္းဂဏန္းေဖာ္ျပမႈမ်ားကုိ ျပန္လည္စစ္ေဆးျပီးပါျပီလား။
v  သင္ထည့္သြင္းထားေသာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိခ်က္မ်ား  တကယ္မွန္မမွန္ ျပန္လည္စစ္ေဆးျပီးပါျပီလား။
v  သင္ထည့္သြင္းထားေသာ လူပုဂၢိဳလ္ အမည္နာမည္မ်ားသည္ လက္ရွိ တကယ္ရွိေနသူမ်ား ျဖစ္ပါသလား။
v  သင့္သတင္းထဲတြင္ ပါ၀င္ေသာ ပညာရပ္ဆုိင္ရာ နားလည္ရန္ခက္ခဲေသာ အခ်က္မ်ားအတြက္ ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ ေမးျမန္းထားခ်က္မ်ား ထည့္သြင္းျပီးပါျပီလား။
v  သင့္သတင္းတြင္ ထည့္သြင္းအသုံးျပဳမည့္ ဓါတ္ပုံ ၊ အေထာက္အထားမ်ားစသည္မ်ားသည္ သတင္းႏွင့္ ဆီေလ်ာ္မႈရွိျပီးပါျပီလား။ သင္အေလးေပး ေဖာ္ျပထားသည့္ ေျပာဆုိခ်က္မ်ားသည္ အမွန္တကယ္ ျဖစ္ပြါးေနသည္ကုိ ေဖာ္ျပႏုိင္ျခင္း၊ ရွင္းလင္းနားလည္ႏုိင္ျခင္းရွိျပီလား။
v  Fairness and Balance ( မွ်တမႈႏွင့္ညီညႊတ္မႈ)
v  မိမိေဖာ္ျပေသာ သတင္းသည္ ဘက္ေပါင္းစုံမွ အျမင္မ်ားကုိ ထင္ဟပ္ေစႏုိင္ပါသလား။
v  သင္ သတင္းေဖာ္ျပခ်က္တြင္ အျခားဆန္႕က်င္ေသာ အျမင္မ်ားရွိပါက ထည့္သြင္းျပီးပါျပီလား။
v  သင္ သတင္းႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ရွင္းလင္းခ်က္မ်ားကုိ စာဖတ္သူ(သုိ႔) သတင္းနားေထာင္သူ အေနျဖင့္ ေကာင္းမြန္စြာ နားလည္ႏုိင္ျပီဟု ယူဆပါသလား။
v  ေယဘုယ်ဆန္ေသာ အေရးအသားမ်ိဳးကုိ ေရွာင္ရွား ေရးသားထားပါသလား။
v  သင္၏ အေရးအသားမ်ိဳးကုိ သင့္ကုိ ကုိယ္စားျပဳစာလုံးမ်ားျဖစ္ေသာ က်ေနာ္ /က်မ ၊ က်ေနာ္တို႕/က်မတုိ႕စသည့္ အသုံးမ်ားကုိ ဖယ္ရွားျပီးပါျပီလား။
v   Important active every reporter should memorize ( သတင္းေထာက္တုိင္း မွတ္သားသိရွိသင့္ေသာ အေေရးပါသည့္ အၾကံေပးခ်က္မ်ား
v  Writing Lead  ( ဦးေဆာင္ပုိင္)
v  စာေၾကာင္းေရ သုံးေၾကာင္းထက္ မပုိေသာ တိက်သည့္ ျဖစ္စဥ္ကုိ ျခဳံငုံေဖာ္ျပေသာ စာပုိဒ္ျဖစ္ရပါမည္။
v  ဦးေဆာင္စာပုိဒ္ကုိ ဘယ္အခ်ိန္ ( when ) ဘယ္ေနရာ ( where) စေသာ အခ်က္မ်ားျဖင့္ မစသင့္ဘဲ ၊ ဘယ္သူ (who) ဘာျဖစ္သည္ (what) တုိ႔ျဖင့္ စသင့္သည္။
v  ေမးခြန္းျဖင့္ ဦးေဆာင္ပုိဒ္ကုိ စတင္ဖြင့္ျခင္းမ်ိဳး ၊ ေျပာင္ေျမာက္ေသာေျပာဆုိခ်က္မ်ားကုိ အကုိးအကားျပဳျပီး စတင္ျခင္းမ်ိဳးကုိ ဆြဲေဆာင္မႈ ရွိလွ်င္ စႏုိင္ပါသည္။
v  ဦးေဆာင္ပုိဒ္၏ အစဦးစာေၾကာင္းသည္ အေရးအပါဆုံးျဖစ္၍ စာဖတ္သူ သတင္းနားေထာင္သူကုိ ဆြဲေဆာင္ႏုိင္ရန္ စိတ္ပါ၀င္မႈ ရရွိရန္လုိသည္။
v  ဘာျဖစ္ေနသည္ဆုိေသာ အခ်က္သည္ အလြယ္ကူဆုံးႏွင့္ အဆြဲေဆာင္ႏုိင္ဆုံး ျဖစ္သည္ကုိ မေမ့ပါႏွင့္။
v  The Rest of the story ( ေနာက္ဆက္တြဲႏွင့္နိဂုံး)
v  သတင္းစာပုိဒ္ အတုိအရွည္ကုိ သတိျပဳပါ။ ရွည္လ်ားေသာ စာပုိဒ္ႏွင့္တုိေတာင္းေသာ စာပုိဒ္မ်ားကုိ အခ်ဳိးညီမွ်စြာ ခ်ိန္ဆ ထည့္သြင္းပါ။
v  ျပန္လည္ရည္ညႊန္းေသာ အသုံးအႏႈန္းမ်ားကုိ ေရွာင္က်ဥ္ပါ။ (ဥပမာ - အထက္တြင္ ေျပာဆုိခဲ့သလုိ ၊ အထက္ပါ အခ်ိန္ကလာအတြင္း စသည့္……..)
v  တုိေတာင္းရွင္းလင္းေသာ စိတ္ပါ၀င္စားဖြယ္ စာပုိဒ္ တပုိဒ္ကသာ သတင္းဖတ္သူသို႕ နားေထာင္သူကုိ ဆက္လက္ဖတ္လုိစိတ္ ၊ နားေထာင္လုိစိတ္ကုိ ျဖစ္ေပၚေစမည္ကုိ သတိျပဳပါ။
v  စာတစ္ပုဒ္သည္ စာေၾကာင္းတစ္ေၾကာင္းတည္းလည္း ျဖစ္ႏုိင္သလုိ ၊ ၃ ေၾကာင္းႏွင့္အထက္လည္း ျဖစ္ႏုိင္ပါသည္။ သုိ႕ေသာ္ စာေၾကာင္း ၁၀ ေၾကာင္းထက္ မပိုရ။
v  သတိျပဳရန္မွာ စာပိုဒ္ တပုိဒ္သည္ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုသာ ျဖစ္သည္။



                                                                                 ေလနင္ရာ လြင့္ေနစဥ္က
                                                                                     စုေဆာင္းထားမိျခင္း
                                                                                          ေစာေနမင္း

No comments:

Post a Comment

Contact Information

foxyform

Blog Archive